Korte beschrijving (max 3 regels)
10 regenspelen om in eigengroep te doen
Algemeen spelconcept
- Rara wie zit er in de slaapzak: Iedereen kruipt in zijn/ haar slaapzak. Iemand gaat naar buiten. De rest van de mensen wisselen van slaapzak en kruipen er goed in. Dan komt de persoon terug binnen en probeert te raden wie in welke slaapzak zit.
- Citroen citroen in een slaapzak: Er zijn 23 slaapzakken en 1 persoon staat in het midden. Deze stelt een ja/nee vraag waar je persoonlijk op moet antwoorden. Is het antwoord ja, sta je recht en ga je op een andere slaapzak zitten. (Vb: wie er verliefd, al die verliefd zijn staan recht en gaan op een andere slaapzak zitten.) Het is de bedoeling dat je niet in het midden terecht komt.
- Vertel een straf verhaal: Het is de bedoeling dat iedereen een straf verhaal verteld, de andere raden of dit waar of niet waar is.
- Stoelendans: Het is het gewone principe van een stoelendans, maar met een extra moeilijkheid. Ze moeten in hun sleepzak blijven zitten, en verder springen wanneer ze rond de kring moeten gaan.
- (Iedereen is geblinddoekt behalve 1 persoon. Deze gaat zich ergens in het lokaal zetten. Het is de bedoeling van de andere om deze ene persoon te zoeken. Elke keer als ze iemand voelen, zeggen ze tegen deze persoon ‘piep’ zegt hij terug piep is het niet de persoon die je zoekt. Zegt hij geen piep, heb je hem gevonden en moet je bij hem gaan zitten. Maar je blijft nog steeds piep zeggen als iemand je aantikt.)
- Eerlijke rechter: Alle deelnemers die het spel niet kennen gaan naar buiten en worden later één voor één binnen geroepen. Het spel begint door te zeggen dat de ze op alle vragen eerlijk moeten antwoorden. ( wat zij niet weten is dat ze het woord ‘eerlijk’ moeten zeggen. ) We stellen vragen en het spel bij deze persoon stopt pas als hij/zij eerlijk heeft geantwoord.
- Aai poesje aai: (Iedereen gaat in een kring zitten. Met 1 deelnemer in het midden van de kring. Deze deelnemer is de poes. De poes kruipt op handen en voeten naar een andere deelnemer. Deze moet drie keer het hoofd van de poes aaien en tegelijk "aai poesje aai" zeggen. De deelnemer moet de poes wel recht aankijken. De poes mag allemaal rare gezichten trekken en miauwen (maar voor de rest niets zeggen). Gaat de deelnemer lachen, wordt deze de poes, anders gaat de poes naar een andere deelnemer (een glimlach telt ook). Je mag natuurlijk ook andere dieren nadoen, des te grappiger word het spel! )
- Moordenaar en detective: Iedereen doet zijn ogen dicht en er word op de schouder of te wel keer getikt, dan ben je gewoon een mens, word er keer getikt, dan ben je de detective en word er keer getikt ben je de moordenaar. Wanneer dit gebeurd is loopt iedereen rond. Het is nu de bedoeling van de moordenaar om alle mensen te vermoorden door naar hen te knipogen, zij vallen dood zodra er word geknipoogd. Het is de bedoeling van de detective om te raden wie de moordenaar is.
- Ik kus het poppetje … (De spelers staan in de kring en geven het popje door. Als ze het popje krijgen zeggen ze: "Ik kus dit poppetje op. . ." en vullen aan met een lichaamsdeel. Daarna kussen ze het popje op dat lichaamsdeel en geven het door.
Als iedereen aan de beurt is gekomen, geef je het 2de deel van de opdracht: "Kus je linkerbuurman op de plaats waar je het popje hebt gekust." )
- Handje klap (De leden zitten in een kring rond de tafel met hun handen op de tafel, als volgt gerangschikt: Als ze van links naar rechts zitten als A-B-C, liggen de handen voor B als volgt: linkerhand B, rechterhand A, linkerhand C, rechterhand B. Probeer het even uit: je moet gewoon je arm kruisen met die van je buur. Nu moeten de handen in de VOLGORDE dat ze liggen op de tafel kloppen (hier dus eerst B-links, A-rechts, C-links, B-rechts, . . .) Wie mis is, moet het hand dat in overtreding was, verwijderen.)